Projekt azonosító száma: RRF-MMSZA-1.0.0.1-23-2024-00001
Végső kedvezményezett neve: Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy
Projekt címe: Mintaiskola modellprogram megvalósítása Tatárszentgyörgyön
Megvalósítás helyszíne: II. Rákóczi Ferenc Baptista Általános Iskola (Cím: 2375 Tatárszentgyörgy, Kossuth Lajos u. 10.)
A támogatás összege: 176 311 411 Ft
A támogatás mértéke: 100 %
A projekt kezdete: 2024. január 01.
A projekt befejezése: 2026. március 31.
A Baptista Szeretetszolgálat jelentős eredményeket ért el a hátránykompenzáció, a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása, a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése, a kiemelkedő képességű gyermekek tehetséggondozása, a két tanítási nyelvű oktatás erősítése és számos sportág területén. A szakképzés területén az egyik legnagyobb egyházi fenntartó, számos ágazatban biztosítja hazánk szakember utánpótlását, emellett jelentős szerepet vállal a művészeti és sportiskolai oktatásban. A szervezet munkájának alapelve, hogy ezeken a területeken csak a belső motiváció felkeltésével és a Jelenlét folyamatos fenntartásával lehet elérni hosszú távon is eredményes változást. A társadalmi integráció leginkább a gyermekekbe való befektetés által érhető el. A Tatárszentgyörgyi II. Rákóczi Ferenc Baptista Általános Iskola „B” típusú Mintaiskola programja a köznevelési intézmények-, és a helyi közösség fejlesztésére, a marginalizált csoportok, különösen a roma közösség integrációjára irányul annak érdekében, hogy javítsa az oktatáshoz való hozzáférést, elősegítse a társadalmi integrációt, és növelje a munkaerőpiaci érvényesülés lehetőségeit. Ezen célok elérése érdekében a program integrált megközelítést alkalmaz, amely ötvözi az oktatási-, szociális- és munkaerőpiaci fejlesztéseket. A fenntartó a nevelőtestülettel együtt elkötelezett a saját arculatú „minta iskolájuk” megteremtésében, mely elősegíti a tanulói teljesítmények növekedését. Az intézmény tervezetten és dokumentálhatóan törekszik a Mintaiskola vízióban foglalt többszempontú célállapotok elérésére, képes leírni, standardizálni és más intézményekkel megosztani a kulcsfolyamatok közül az általa azonosított és adaptációra előkészített jó gyakorlatait. A disszeminációs tevékenység 8 köznevelési- és 1 szakképzési intézményt érint. A Mintaiskola program az oktatási intézmények helyi sajátosságokra reflektáló fejlesztése, a pedagógusok motivációjának megerősítése, szakmai szolgáltatások, módszertani mentorálás, eszközök biztosítása révén. Célcsoportja a szülő-gyermek-pedagógus hármas egység. A projekt célja, hogy adaptálható, a célcsoportba tartozó diákok sikerességét elősegítő, a tanulók szükségletein alapuló pedagógiai modell – módszertanok jöjjenek létre, a vonatkozó standardok szakmai ajánlásai, elvárásainak figyelembevételével, 5 kulcsfolyamat mentén. Az intézményi célok a program 5 fő célkitűzése mentén az iskolai lemorzsolódás csökkentésére, a kompetencia eredmények javítására, a digitális- és idegennyelvi kompetenciák fejlesztésére, a versenyeken való helytállásra, a munkavállalói képességekre és a társadalmi mobilitás növelésére hatnak, valamint mind több tanuló érettségit adó középiskolai felvételét célozzák meg. A program különös figyelmet fordít a hátrányos helyzetű csoportokra- A projekt kulcsfontosságú tevékenységei a fő célkitűzések és az intézményi célok mentén a 21. századi képességek (NAT 2020) fejlesztését, a jelzőrendszeri tagok együttműködésének javítását, az óvoda-iskola átmenet és az adaptációs időszak fejlesztéseit támogatják. A szakmai munkát támogató tevékenységek közé tartozik a pedagógusok kommunikációjának, együttműködésének javítása, a pedagógus képességek fejlesztése (képzések, belső- és külső tudásátadás) és nyomonkövetése, és a minőség-ellenőrzés hangsúlyossá tétele. A tanulók fejlődését támogató tevékenységek a közösségfejlesztést, a tanulói képességek követését és visszajelzését, az élményszerű, tapasztalati úton történő tanulást támogatják. A szakmai program szorosan illeszkedik Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéhez. A terv célja, hogy támogassa a társadalom leginkább hátrányos helyzetű rétegeit, marginalizált csoportokat, és elősegítse társadalmi integrációjukat. A program a következő pontokban támogatja ezt a célt:
A projekt hosszú távú hatásai között szerepel, hogy javul a társadalmi integráció, növekszik a marginalizált csoportok képességei és készségei, valamint bővülnek a munkavállalási és oktatási lehetőségek. A fenntarthatóság érdekében a projekt folyamatosan alkalmazkodik a résztvevők igényeihez, és folyamatosan fejleszti a szolgáltatásait és tevékenységeit. A programot támogató közösségi és kormányzati erőforrások biztosítják a folyamatosságot és a hosszú távú hatást.
Összességében a Tatárszentgyörgyön megvalósítani tervezett Mintaiskola szakmai program egy olyan kezdeményezés, amely jelentős mértékben hozzájárul a marginalizált csoportok társadalmi integrációjához, oktatási lehetőségeik javításához és munkaerőpiaci esélyeik növeléséhez.